Chvojnickou pahorkatinou

Spolu: 52 km

Celkové stúpanie: 347 m

Náročnosť: 3

Prevýšenie medzi najnižším a najvyšším bodom: 255 m.

Trasa: Šaštín-Stráže - Unín - Smrdáky - Borský Mikuláš - Šaštín-Stráže.

Trasa väčšinou vedie po značkovaných asfaltových cestách. Keďže nás na nej čakajú aj nespevnené povrchy, najvhodnejšia je pre trekingové alebo horské bicykle. Hoci nemá veľké prevýšenie, pre dĺžku a striedanie miernych stúpaní a klesaní patrí medzi stredne náročné trasy. V prvej časti sa nachádza viac stúpaní, avšak stredná časť ponúka viac klesania. Záverečná časť je takmer bez prevýšenia.

Začiatok trasy je pri Bazilike v Šaštín-Stráže a prídeme k štátnej ceste spájajúcej Kúty so Senicou, ktorá prechádza centrom miestnej časti Šaštín. Cez križovatku sa vydáme severným smerom po Záhorskej cyklomagistrále (024). Prejdeme cez miestnu časť Stráže nad Myjavou a začneme stúpať pahorkovitou krajinou. Minieme odbočku do Smolinského a okolo Nového Dvora a viacerými stúpaniami a klesaniami po niekoľkých kilometroch prídeme do Petrovej Vsi. Z obce vyjdeme severným smerom a asi po 1 km a krátkom zjazde odbočíme doprava na Unín.

Pri obecnom úrade odbočíme doprava a napojíme sa na značkovanú cyklotrasu (5203) smerujúcu ku krížu na konci dediny najskôr po asfaltovej a neskôr panelovej ceste. Odtiaľ nás čaká stúpanie severovýchodným smerom po poľnej a lesnej ceste na Zámčisko (od roku 2014 stojí pod jeho vrcholom nová rozhľadňa) a klesanie k štátnej ceste spájajúcej Radošovce so Senicou, ktorú lemujú značky Záhorskej cyklomagistrály (024). Odbočíme na ňu doprava a o chvíľu prídeme do dedinky Oreské. Z nej pokračujeme južným smerom a onedlho uvidíme po ľavej strane veľký Miléniový kríž.

Asi 3 km za Oreským prídeme k odbočke vpravo smerom na Smr- dáky. Zo Smrdák pokračujeme južným smerom po značkovanej cyklotrase (8207) cez Koválov. Popri rovnomennej vodnej nádrži prídeme k štátnej ceste spájajúcej Senicu s Kútmi. Odbočíme na ňu doprava a po asi 1 km zahneme doľava do obce Dojč. Naďalej sledujeme značky cyklistickej trasy, prejdeme obcou a za Novým Mlynom cez most rieku Myjavu. Za železničným priecestím vojdeme do Šajdíkových Humeniec.

Za Šajdíkovými Humencami sa ocitneme v lesnom prostredí Chránenej krajinnej oblasti Záhorie a onedlho prídeme k horárni Kalaštov, za ktorou sa napojíme na značkovanú cyklotrasu (2003). Odbočíme vpravo a o chvíľu prídeme do Borského Mikuláša. Z obce sa vyberieme po menej frekventovanej asfaltovej ceste označenej cyklistickými značkami (5201) západným smerom. Cestu nám lemujú borovice a onedlho uvidíme veže šaštínskej baziliky, ktoré boli východiskovým a sú aj cieľovým bodom našej cesty.