Ku karpatským hradom

Spolu: 39 km

Celkové stúpanie: 865 m

Náročnosť: 4

Prevýšenie medzi najnižším a najvyšším bodom: 259 m.

Trasa: Smolenice - Plavecký Peter - Buková - Rozbehy - Smolenice.

Náročnejšia trasa vedie väčšinou po málo frekventovaných verejných komunikáciách. Prechádza dvakrát naprieč Malými Karpatmi. Prevýšenie a stúpanie sú na troch miestach dlhšie, avšak trasa patrí celkovou dĺžkou skôr ku kratším výletom. Vedie po asfaltových cestách, ktoré sú na viacerých miestach v lese poškodené či rozbité. Časť trasy prechádza aj po poľnej ceste. Na absolvovanie je najvhodnejší horský alebo trekingový bicykel. Orientačne patrí k nenáročným trasám a jazdu na bicykli nám uľahčuje cyklistické značenie.

Trasa sa začína v Smoleniciach. Popod Molpír zídeme kúsok nižšie k hlavnej ceste (502), na ktorej odbočíme doprava a napojíme sa na značky cyklistickej trasy (2201), ktorú sledujeme po rázcestie v Smolenickej Novej Vsi. Odbočkou na Jahodník sa začína stúpanie dlhé asi 5 km. Z Jahodníka možno odbočiť k poslednému divu Smoleníc – k jaskyni Driny v Smolenickom krase, jedinej verejnosti prístupnej jaskyni v Malých Karpatoch. Z Jahodníka sa dostaneme na vrchol stúpania v sedle pod Veterlínom a potom nás čaká takmer päťkilometrový zjazd po odbočku do Plaveckého Petra. Celá časť trasy vedie cez les po asfaltovej ceste, ktorá je miestami poškodená. Na ceste (501) odbočíme doprava na značkovanú cyklistickú trasu (003) smerujúcu do Plaveckého Petra. Ak by sme odbočili vľavo, môžeme si trasu predĺžiť asi o 13 km a zájsť do Plaveckého Podhradia a odtiaľ sa pešo vybrať na Plavecký hrad alebo archeologickú lokalitu Pohanská. Ak zostaneme pri pôvodnom pláne, onedlho vojdeme do Plaveckého Petra.

Za ňou odbočíme doprava a vystúpime asi 1,5 km smerom na Bukovú. Za vrcholom stúpania po pravej strane uvidíme vodnú nádrž Buková, známe letné rekreačné stredisko. Odbočíme pri nej doprava a sprava obídeme vodnú nádrž. Pôjdeme po hrádzi a potom po asfaltovej ceste povedľa autokempingu. Za ním odbočíme vpravo a po chvíli zase vľavo smerom na Bukovú. Ak by sme odbočili doprava, dostali by sme sa pod hrad Ostrý Kameň, ku ktorému vedie červená turistická značka. Ďalšou zastávkou je obec Buková, kedysi známa ako Bikszárd, kde sa oddávna pálilo vápno. Pri vstupe na hlavnú cestu odbočíme vľavo opäť smerom na Plavecký Peter, avšak po 1 km hneď za krížom odbočíme vpravo na menšiu asfaltovú cestu, ktorá neskôr prechádza do poľnej cesty. Prídeme k poslednému ostrému stúpaniu, ktoré nás po 3 km privedie k veternému parku na Vápenkovej skale. Veterná elektráreň pri Rozbehoch so štyrmi stožiarmi je neprehliadnuteľnou dominantou okolia. Popod stožiare prejdeme do Rozbehov.

V Rozbehoch sa pri kostolíku nachádza turistický ukazovateľ. Po modrej turistickej značke pokračujeme vpravo uličkou k Sokolským chatám. Asfalt strieda spevnený povrch cesty. Pokračujeme priamo z kopca a po 2 km minieme rekreačné chaty po oboch stranách. Prídeme k prameňu pitnej vody a potôčiku. Neskôr nás turistická značka privedie na hlavnú cestu vedúcu z Bukovej do Trstína. Odbočíme na ňu vľavo a po 3 km prídeme do Trstína. Na prvej križovatke odbočíme vpravo smerom na Modru a po 3 km trasu uzavrieme v Smoleniciach. Na záver si nenecháme ujsť návštevu miestneho múzea, kde sa dozvieme veľa informácii o histórii obce a jej slávnych osobnostiach.