Lesná železnica Katarínka, Dechtice

Fotka od: Miroslav Beňák

Možno zostanete zaskočený, ak cestou na Katarínku budete prechádzať cez železničné priecestie. V minulosti takýto úkaz v malokarpatských lesoch v okolí Horných Orešian, Smoleníc a Dobrej Vody nebol ničím neobvyklým. Tieto miesta totiž spájala sieť úzkokoľajnej železnice, slúžiaca na zvoz dreva z lesov do Chemickej továrne Jozefa Pálffyho, nachádzajúcej sa na Majdánskom, a jej pobočného závodu na Dobrej Vode. Lesnú železnicu začali budovať už v roku 1885 a prechádzala Malými Karpatami doslova naprieč krajom, dokonca v niektorých miestach kopírovala jej trať jeho hranice. So všetkými svojimi vetvami mala takmer 80 km. V 60. rokoch 20. storočia začala postupne zanikať.


Rokmi takmer upadla do zabudnutia, no vďaka aktivite združenia Lesná železnica Katarínka sa úzkokoľajku v Malých Karpatoch darí opäť pripomínať. Partia nadšencov od roku 1998 pri bývalej Pálffyovskej hájovne z druhej polovice 19. storočia, z ktorej je zrúcanina kláštora Katarínka doslova na dohľad, buduje malý skanzen úzkokoľajnej železnice.


Prvých 6 m trate zložili z pôvodných podvalov, klincov a spojov, ktoré našli na výpravách po stopách úzkokoľajky. Rokmi sa ich expozícia rozšírila o mnohé exponáty, za ktorými sú samostatné príbehy. Železný most je originál z pobočného závodu na Dobrej Vode. Križovanie koľajníc s rôznymi rozchodmi pochádza z prekládkovej stanice v Smoleniciach a je jediné zachované svojho druhu na Slovensku. Ďalšie exponáty doslova zachránili pred zošrotovaním. Časti pôvodných podvozkov vylovili z bahna pri čistení rybníka v Dechticiach, iná časť vagóna slúžila ako hojdačka v materskej škole pri továrni na Majdánskom, časti ďalších sa našli na píle v Smoleniciach.


Exponáty pochádzajúce mimo Pálffyovskej železnice majú tiež svoju históriu. Dve výhybky pochádzajú z baní pri Pezinku, z bývalej Dimitrovky nakúpili 4 vagóny a koľajnice. V roku 2004 získali motorovú lokomotívu BND 30 zo zlikvidovanej bane Dolina vo Veľkom Krtíši, ktorú opravili. Od kolegov z Čiernhohronskej železnice majú dlhodobo zapožičanú motorovú lokomotívu BN 30 – typ, ktorý jazdil po druhej svetovej vojne v okolí továrne v Horných Orešanoch.


Pôvodná trasa železnice sa ku skanzenu približovala vo výhybni Katerina, pomenovanej podľa zrúcaniny kostola a kláštora sv. Kataríny, ktorý tu bol založený v roku 1618. Dnes je toto miesto naozaj miestom nadšencov histórie a úctyhodných dobrovoľníckych aktivít. Kým združenie Lesná železnica Katarínka svojimi pravidelnými akciami oživuje mladší fenomén z histórie Malých Karpát, o staršiu históriu sa stará združenie Katarínka, ktoré od roku 1994 počas letných táborov dobovými stavebnými postupmi príkladne obnovuje ruiny kláštora a kostola. Za tieto aktivity boli aj ocenení.


V spolupráci s Ing. arch. Miroslavom Beňákom.

Kontakt
Adresa: Zrúcanina Katarínka
GPS:48.554945, 17.5356601