Okolo Orešian

Spolu: 32 km

Celkové stúpanie: 412 m

Náročnosť: 3

Prevýšenie medzi najnižším a najvyšším bodom: 251 m.

Trasa: Horné Orešany - Majdan - Doľany - Suchá nad Parnou - Horné Orešany.

Trasa väčšinou vedie po značkovaných asfaltových cestách a najvhodnejšia je pre trekingové bicykle. Pre svoju dĺžku a len jedno väčšie stúpanie nepatrí medzi náročnejšie trasy. Orientačne patrí k nenáročným trasám a jazdu na bicykli nám uľahčuje cyklistické značenie.

Trasa môže začínať od neskorobarokového Kostola mena Panny Márie z roku 1764 a pokračovať po značkovanej štátnej ceste (2204) severozápadným smerom. Západne od Horných Orešian sa nachádza rovnomenná vodná nádrž, okolo ktorej vedie cyklistická a žltá turistická značka do rekreačnej osady Majdan. Súbežne s časťou našej trasy vedú aj značky náučného chodníka, ktorý otvorili v roku 2003, a pri horárni Majdan sa k nám pripája z pravej strany od Lošonca aj zelená turistická značka. Po asfaltovej ceste postupujeme proti prúdu potoka Parná okolo osady Olšovský mlyn. Na rázcestí pod Rybárňou pokračuje cesta k chovnej stanici pstruhov. My však sledujeme zelenú turistickú značku, ktorá odbočuje doľava na cestu a prechádza po moste na druhú stranu potoka. Pevná cesta ďalej stúpa cez zalesnenú dolinu až k poľovníckej chate Solírov, od ktorej sa veľkou zákrutou dostáva na svah nad dolinou. Ďalším oblúkom obchádza vrch Kukučková. Miernym stúpaním onedlho dosahujeme zalesnené sedlo nad horárňou Zabité.

Tu odbočíme doľava a po značkovanej cyklistickej trase (2204) prídeme do obce Doľany ležiacej pod Malými Karpatmi. Z Dolian pokračujeme ďalej po značkovanej cyklistickej trase (2204) východným smerom do obcí Dlhá a Košolná. Historicky významnou obcou je aj susedná vinohradnícka obec Suchá nad Parnou, ku ktorej vedie južným smerom aj naša značkovaná cyklistická trasa. Zo Suchej nad Parnou vedie povyše farského kostola asfaltová cesta k potoku Parná, za ktorým odbočíme doľava na pomerne málo frekventovanú štátnu cestu spájajúcu Trnavu s Hornými Orešanmi. Miernym stúpaním onedlho prídeme do východiskového a zároveň cieľového bodu našej trasy. Na záver nesmieme zabudnúť, že sa nachádzame v chýrnej vinárskej obci a darček v podobe fľaše tunajšieho Modrého portugala poteší určite každého.